Die folgenden Texte sind Teil einer sehenswerten Rede von Sir Ken Robinson aus dem Jahr 2013:
TED-Talk: How to escape education’s death valley?
Einige Teile habe ich kurz ins Deutsche übersetzt.
… There are three principles on which human life flourishes, and they are contradicted by the culture of education under which most teachers have to labor and most students have to endure.
Es bestehen drei Prinzipien, auf denen menschliches Leben beruht. Die geschaffene Bildungskultur, in der die meisten Lehrer arbeiten müsssen und die die meisten Schüler erdulden, steht diesen drei Prinzipien entgegen.
No. 1:
The first is this, that human beings are naturally different and diverse. … If you’ve got two children or more, I bet you they are completely different from each other. … Education … is based on not diversity but conformity. What schools are encouraged to do is to find out what kids can do across a very narrow spectrum of achievement. One of the effects … has been to narrow the focus onto the so-called STEM disciplines. They’re very important. I’m not here to argue against science and math. On the contrary, they’re necessary but they’re not sufficient. A real education has to give equal weight to the arts, the humanities, physical education …
kurze Übersetzung: Menschen sind verschieden und vielfältig. Schulische Bildung basiert aber auf Konformität. Schulen sollen hierbei herausfinden, was Kinder in einem engen Spektrum von Fähigkeiten (Talenten) tun können. Es geht Robinson nicht darum, gegen die sog. „Hauptfächer” zu argumentieren – ganz im Gegenteil. Eine echte Bildung muss aber alle Disziplinen gleichwertig betrachten und sollte sich eben nicht auf einen kleinen Ausschnitt von [utilitaristisch sinnvollen (Anmerkung von mir)] menschlichen Fähigkeiten (Talenten) beschränken.
No. 2:
The second principle that drives human life flourishing is curiosity. If you can light the spark of curiosity in a child, they will learn without any further assistance, very often. Children are natural learners. It’s a real achievement to put that particular ability out, or to stifle [ersticken] it. Curiosity is the engine of achievement. Now the reason I say this is because one of the effects of the current culture here, if I can say so, has been to de-professionalize teachers. There is no system in the world or any school in the country that is better than its teachers. Teachers are the lifeblood of the success of schools. But teaching is a creative profession. Teaching, properly conceived, is not a delivery system. You know, you’re not there just to pass on received information. Great teachers do that, but what great teachers also do is mentor, stimulate, provoke, engage. You see, in the end, education is about learning. If there’s no learning going on, there’s no education going on. And people can spend an awful lot of time discussing education without ever discussing learning.
kurze Übersetzung: Neugierde ist der Motor, um etwas erreichen zu wollen. Schulen sind nur so gut, wie ihre Lehrer. Lehren, richtig praktiziert, ist nicht ein „Liefersystem” / „Vermittelungssystem”, bei dem Lehrer nur Wissen vermitteln. Großartige Lehrer tun das, aber großartige Lehrer begleiten auch (beraten), stimulieren (regen an), provozieren und ermutigen.
The whole point of education is to get people to learn. … The role of a teacher is to facilitate learning. That’s it. And part of the problem is, I think, that the dominant culture of education has come to focus on not teaching and learning, but testing. Now, testing is important. Standardized tests have a place. But they should not be the dominant culture of education. They should be diagnostic. … But all that should support learning. It shouldn’t obstruct it, which of course it often does. So in place of curiosity, what we have is a culture of compliance [Kultur der Anpassung]. Our children and teachers are encouraged to follow routine algorithms rather than to excite that power of imagination and curiosity.
kurze Übersetzung: Die Rolle von Lehrern ist es, Lernen zu ermöglichen / zu unterstützen / zu fördern! Ein Teil des Problems ist, dass in der vorherrschenden Bildungskultur der Fokus weg vom Lernen und hin zum Testen verschoben ist. Tests sind wichtig zur Diagnose und um Lernen zu unterstützen, nicht um Lernen zu behindern. Anstelle von Neugierde haben wir also eine Kultur der Anpassung geschaffen, in der unsere Kinder und Lehrer vorgefertigten Routinen folgen.
No. 3
And the third principle is this: that human life is inherently creative. It’s why we all have different résumés. We create our lives, and we can recreate them as we go through them. It’s the common currency of being a human being. It’s why human culture is so interesting and diverse and dynamic. …
kurze Übersetzung: Das dritte Prinzip, das Leben erweckt ist, Kreativität. Sie ist der Grund dafür, dass menschliche Kultur so interessant, verschieden und dynamisch ist.
Welche möglichen Lösungen schlägt Robinson vor, um aus dem „Bildungs-Death Valley” herauszukommen?
…what all the high-performing systems in the world do is … They individualize teaching and learning. They recognize that it’s students who are learning and the system has to engage them, their curiosity, their individuality, and their creativity. That’s how you get them to learn. The second is that they attribute a very high status to the teaching profession. They recognize that you can’t improve education if you don’t pick great people to teach and if you don’t keep giving them constant support and professional development. Investing in professional development is not a cost. It’s an investment, and every other country that’s succeeding well knows that, whether it’s Australia, Canada, South Korea, Singapore, Hong Kong or Shanghai. … And the third is, they devolve responsibility to the school level for getting the job done.
- Unterricht und Lernen muss individuell sein.
- Es sollen nur die Besten (Geeignetsten) Lehrer werden dürfen. Ihr gesellschaftliches Ansehen muss hoch sein! Bildung darf zudem nicht als Kostenfaktor betrachtet werden, sondern als ein Investment!
- Die Verantwortung für die Arbeit muss zurück in die Schulen.
You see, there’s a big difference here between going into a mode of command and control in education – That’s what happens in some systems. You know, central governments decide or state governments decide they know best and they’re going to tell you what to do. The trouble is that education doesn’t go on in the committee rooms of our legislative buildings. It happens in classrooms and schools, and the people who do it are the teachers and the students, and if you remove their discretion, it stops working. You have to put it back to the people. … There is wonderful work happening in this country. But I have to say it’s happening in spite of the dominant culture of education, not because of it. It’s like people are sailing into a headwind all the time. And the reason I think is this: that many of the current policies are based on mechanistic conceptions of education. It’s like education is an industrial process that can be improved just by having better data, and somewhere in, I think, the back of the mind of some policy makers is this idea that if we fine-tune it well enough, if we just get it right, it will all hum along perfectly into the future. It won’t, and it never did.
The point is that education is not a mechanical system. It’s a human system.”
In manchen Schulsystemen haben wir ein „command and control”-System geschaffen, in dem zentrale Staatsbehörden entscheiden, was das Beste für die Schulen ist [in Deutschland beispielsweise in Form des Zentralabiturs, schnelleren Abschlüssen (G8)]. Das Problem ist, dass Bildung nicht in Verwaltungsgebäuden geschieht, sondern in Klassenräumen vor Ort. Und wenn man die Entscheidungsfreiheit / den Takt / das Urteilsvermögen von Lehrern und Schülern wegnimmt, versagt Bildung.
Der Grund für ein zentral-gesteuertes Bildungssystem liegt Robinsons Meinung nach darin, dass manche Politiker (wirklich nur Politiker?? [Anmerkung von mir]) eine mechanistisch-industrielle Vorstellung von Lernen haben: Wenn man hier an einem Rädchen dreht und da, dann würde alles gut werden für die Zukunft. Aber das wird es nicht, und wird es auch nie tun. Bildung ist nicht ein mechanisches, Bildung ist vielmehr ein menschliches System. (…ein organisches System, das eben nicht bis ins letzte Detail gesteuert werden kann.)
Ich wünschte mir, wir hätten mehr Menschen in Politik und Bildung, wie Herrn Robinson!
Viele Grüße
Ein toller Link, vielen Dank dafür!